În timp ce managementul clădirilor prin sistemele BMS a utilizat în principal automatizarea  echipamentelor din domeniul HVAC, de-a lungul anilor au început să includă controlul iluminării, controlul accesului, contorizarea inteligență, rezervarea de spații de ședința, signalistica interactivă și așa mai departe. Pe măsură ce tehnologia informației a evoluat că viteză de procesare, conectivitate și viteze de transfer, acesta și-a pus amprenta și în zona BMS, astfel încât proiectarea clădirilor s-a axat foarte mult în jurul conectivității echipamentelor clădirilor și a interacțiunii dintre ele și ocupanții clădirii.

Începând cu 2012 a devenit din ce în ce mai pregnantă intenția de transformă sistemul BMS  într-un hub care să poată integra echipamente și funcțiuni noi care să ofere flexibilitatea upgradarii clădirii, în timp ce înainte există doar o abordare închisă și strict menită să servească funcțiunilor unui singur producător de echipamente și a unui singur tip de protocol de comunicare, care au fost prevăzute inițial la proiectarea clădirii.

Acum, printre altele, importanța monitorizării energiei, a clădirii verzi, a standardelor, a conformării cu legislația și a numeroaselor schimbări de obiceiuri de ocupare a spațiului venite din partea generației Millennial,  au fost integrate în BMS.

Importanța tot mai mare a eficientizării energetice, nu în ultimul rând din cauza reglementărilor, a cererii de clădiri ecologice și a rolului energiei, sistemele BMS se conectează din ce în ce mai mult cu diferite sisteme, inclusiv cu cele de Management Energetic și fac uz din ce în ce mai mult de analiză datelor utilizând Inteligență Artificială (Artificial Inteligence).

BMS a devenit centrul de integrare a conectivității cu alte sisteme din clădire, inclusiv cele mai puțîn evidente.

BMS-ul este centrul de integrare infomational pentru climatizare, iluminat, energie, ascensoare, securitate, ospitalitate vizitatori, mentenanță, parcare, și mai mult se dorește integrarea BMS-urilor la nivel de smart city.

Venind dintr-o situație de standarde de proprietare închise, urmate de tehnologii destul de lente, cum ar fi OPC (Open Protocol Connectivity), mergând în același timp cu evoluțiile la nivel de tehnologii  IT, precum și evoluții în tehnologiile de construcție a clădirilor, acum putem vorbi despre o transformare majoră în managementul clădirilor pe diferite nivele: noi tehnologii, perturbările de pe piața imobiliară, schimbările în așteptările clienților, modelele noi de afaceri.

Piața sistemului de management al clădirii (BMS) a fost evaluată la 6,65 miliarde USD USD (utilizatori industriali, comerciali și rezidenți) în 2016 și se așteaptă să ajungă la 19,25 miliarde USD până în 2023, la un CAGR de 16,71% între 2017 și 2023. (Sursă: Reasearch and Markets)

Factorii care conduc Sistemul de Management al clădirii pentru a fi centrul integrat de conectivitate în managementul clădirilor

Apariția IP acum mai mult de un deceniu în urmă și, mai recent, creșterea IoT (și a cloud-ului, analizele de date și celelalte realități ale tehnologiei platformelor deschise) a avut și va continuă să aibă un impact extraordinar asupra evoluțiilor din managementul clădirilor și BMS.

Odată cu evoluțiile din IoT, inteligența artificială și cognitivă, analizele informaționale, aspectul managementului clădirilor continuă să evolueze, iar BMS este din ce în ce mai important în imaginea clădirii, dincolo de domeniul tradițional al BMS și în conectarea să cu mai multe alte sisteme și zone legate de clădire.

Integrarea în creștere a IoT cu sistemele de automatizare a clădirilor determină creșterea pieței BMS bazată pe software.

Având în vedere așteptările în schimbare față de proprietarii de clădiri, (Directiva EU privind performanța energetică și construcția clădirilor) și accentul tot mai mare pe ecologie cu o mai mare atenție pentru realizarea de certificări, LEED, BREEAM, specialiștii în managementul clădirilor sunt împinși la această abordare integrată, prin care BMS a devenit centrul de integrare a conectivității cu alte sisteme în toate zonele posibile din cadrul clădirii (cum ar fi iluminatul, energia, ascensoarele, climatizarea, securitatea).

Tehnologii inteligente și hiper-conectivitate: distribuția inteligenței și rolul central al BMS

Pentru a obține o viziune completă și a creștere a eficintiei prin automatizăre, luarea deciziei în mod autonom, sunt importante colectarea de informații și analiză acestora folosind inteligența artificială având  BMS că centru și utilizând suportul IoT .

Concluzionând, în timp ce există o descentralizare, așa cum este tipic în IoT, în același timp există o centralizare prin integrarea  în BMS – centruL de conectivitate și decizional al cladiriilor inteligente. Având în vedere cele mai sus mentinate putem afirmă că din ce în că mai multe domenii care sunt legate de clădiri,  întră sub incidența unui singur centru decizional  al managementului clădirilor, BMS -ul de nouă generație.

* * *

Despre EnergyPal

Fondatorul brandului EnergyPal, dipl.ing. Lucian Anghel, are experiență în operarea și mentenanța clădirilor de peste 3.000.000 mp în România. Experiența acumulată în decursul a 15 ani de facility management a condus la realizarea conceptului EnergyPal de eficiență energetică, prin care clienții beneficiază de cele mai eficiente soluții de reducere a costurilor de operare a clădirilor. Echipa EnergyPal este constituită din personal cu experiență de peste 8 ani în facility management și asistență tehnică. Personalul este specializat în domeniile: smart metering, HVAC (instalații termice și de climatizare), automatizări, izolații, luminotehnică, mentenanță preventivă și predictivă. Soluțiile și tehnologiile folosite au ca rezultat reducerea costurilor de operare ale beneficiarilor, ceea ce permite finanțarea soluțiilor din economiile realizate. Aflați mai multe despre noi pe: www.energypal.ro.